İNFERTİLİTE (KISIRLIK) TANIMI

Bir yıl süre ile korunmasız cinsel ilişkilere rağmen gebelik elde edile­memiş olması kısırlık olarak tanımlanmaktadır. Yaygın ve önemli bir sağlık sorunudur. Dünyada gebelik hedefleyen çiftlerin yaklaşık %10-15’i infertildir.

İnfertilite kadın veya erkek kaynaklı olabilir. Kadın kaynaklı nedenler en çok yumurtlama bozukluğu ve tüplerin tıkanıklığıdır. Erkeklerde ise genellikle sperm sayısı ve hareketi, yapısal bozuklukları kısırlığa neden olmaktadır. Ancak %15-20 olguda herhangi bir neden bulunamamakta ve bu durum “açıklanmayan kısırlık” olarak değerlendirilmektedir. İnfertilite genellikle 2 alt gruba ayrılır.

Primer infertilite: Daha önce hiç gebeliği olmayan çiftleri kapsa­maktadır.

Sekonder infertilite: Daha önce gebeliği olmuş, ancak halen infer­til olan çiftleri tarif etmektedir.

İlerlemiş doğurganlık yaşında (>35) ve özellikle de 40 yaşın üzerinde olan kadınlardaki infertilite oranları çok daha yüksektir. 42 yaşında olan kadınların kısırlık tedavisi başarı oranları %1-2 gibi çok düşük düzeylerdedir. Bu nedenle, yaşı 35’in üzerinde olan kadınlardaki kısırlık tanımı için gerekli olan gebe kalamama süresi ancak 6 aydır.

İnfertil (Kısır) Çiftler Nasıl Değerlendirilir?

Öncelikle hem kadın hem de erkeğin ayrıntılı öyküsü alınmalıdır. Kadınlar için kilo,boy, kullanılan ilaçlar, sistemik hastalıklar, adet düzeni, korunma hikayesi (ilişki sonrası vajinal duş hikayesi vb), önceki gebelikler ve sonuçları, geçirilmiş cerrahi ve enfeksiyonlar sorgulanmalıdır. Erkekler için, genel sağlık (egzersiz,sigara…), geçirilmiş cerrahi ve enfeksiyonlar, ilaç ve tedaviler, ilişki sıklığı, toksin maruziyeti ve inmemiş testis araştırılmalıdır.

Daha sonra kadın muayene edilerek kısırlığın sebebi hakkında bir ipucu bulunmaya çalışılır (çok ağrılı adetleri olan bir hastada endometriozis varlığı araştırılması gibi..). Laboratuar testleri olarak spermiogram (erkek faktörü), hormon testleri (yumurtlama ve yumurtalık rezervi değerlendirmesi) ve rahim filmi (pelvik faktör) ilk olarak istenmelidir