Vajinal akıntı fizyolojik bir olaydır. Fizyolojik akıntı rahim ağzının sümüksü salgısı, doku hücreleri, bakteri, su ve elektrolitlerden olu­şur. Akıntının nitelik ve miktarı üreme durumu ve adet döngüsündeki zamanlama ile değişir. Menopoz öncesi kadınlarda, östrojen vajinal pH seviyesini 4.5’ta tutar. Normal akıntı kokusuzdur, beyazdan şeffafa doğrudur ve bağlı bulunduğu bölgeler­de toplanabilir. Bazı zamanlarda kısmen yoğun olabilir. Bunun dışında olan akıntılar vulvavajinal enfeksiyon bulgusu olabilir.

Vulvovajinal Kandidiyaz

Kandida her yerde bulunan mantardır. Kandida türleri birçok kadın­da normal vajina ortamının bir parçasıdır ve bunları barındıran çoğu kadında belirtilere neden olmazlar. Daha az sıklıkla, candida glabrata ya da diğer mantar türleri VVC’e neden olabilir. VVC için risk fatörleri, gebelik, diyabet, şişmanlık ve kortizon kullanımı ya da HlV’e bağlı olarak bağışıklık sisteminde azalmadır. Tekrarlayan VVC’i olan çoğu hastada bilinen risk faktörleri yoktur.

Hasta değerlendirilmesi

VVC’i olan hastalar genellikle kaşıntının eşlik ettiği kalın beyaz vajinal akıntı şikayetini ileri sürerler. Yaygın tutulumu olan hastalar yanma, idrarda yanma, ağrılı cinsel ilişki şikayetçidirler, görüntüde, kızarıklık, ödem görülür.

TRİKOMONİAZİS

Trikomonas vajiniti, tek hücreli olan Trichmonas vajinalisin neden olduğu enfeksiyondur. T. vajinalis hem erkek hem de kadında bulunur. Trichomonas cinsel geçişlidir ve enfeksiyöz vajinitin %25’inin nedenidir.

Trikomoniazisin belirtileri

Hastalar beyaz, gri, sarı ya da yeşil renkte olabilen yoğun vajinal akıntıdan şikayetçi olabilirler. Hastalar aynı zamanda kaşıntı ve vajinal ko­kudan da şikayet edebilirler. Ancak çoğu hasta belirti vermez.

BV, normal vajen ortamındaki bakterilerde azalma (ör: laktobasil) ve anaerob orga­nizmalarda artma ile tanımlanır.

Bakteriyel vajinozis için bazı risk faktörleri nelerdir?

BV için risk faktörleri, çoklu cinsel partnerler ve vajinal duşu içerir. Buna rağmen, BV aynı zamanda cinsel olarak aktif olmayan kadın­larda da görülür.

Bakteriyel Vajinozisin komplikasyonları nelerdir?

BV’li hastalar hem aşikâr hem de tipik olmayan pelvik inflamatuar hastalık, aynı zamanda da rahim alınması ameliyatı sonrası vajina selüliti ve idrar yolu en­feksiyonları açısından risk altındadırlar. HIV ve HSV enfeksiyonlarına artmış duyarlılık ile birliktedir. BV’i olan gebe hastalar, artmış zarların erken yırtılması, erken doğum, intraamniyotik sı­vı enfeksiyonu ve doğum sonrası rahim iltihabı riski altındadırlar.

BAKTERİYAL VAJİNOZİS

BV’e tanı nasıl konulur?

Hastalar sıklıkla ince kötü kokulu akıntı tariflerler. Koku genellikle cin­sel ilişkiden sonra daha kötüdür.

BV’li hastaların cinsel partnerleri de tedavi edilmeli midir?

BV’li hastaların cinsel partnerlerini tedavi etmek gerekli değildir. Part­nerleri tedavi edilen hastalarda iyileşme ya da tekrarla­ma oranında azalma mevcut değildir.